The contracting authority provides all suppliers who have requested an explanation of the tender documentation or to whom the tender documentation has been provided, or other suppliers who have asked about the tender conditions, an explanation of the tender documentation. The explanation of the tender documentation is provided on the basis of inquiries from suppliers (question - answer) or information provided by the contracting authority (communication). The formulation of supplier inquiries is taken literally.
Question No. 1:
Vážení,
obracíme se na Vás s žádostí o vysvětlení zadávací dokumentace ve věci požadavku na doložení technické kvalifikace formou vědeckých publikací, v nichž jsou využita data ze sekvenací poskytnutých uchazečem.
V části „TECHNICAL QUALIFICATION“ tender form je uvedeno, že uchazeč má prokázat kvalifikaci formou uvedení alespoň tří vědeckých studií (DOI) s impakt faktorem vyšším než 5, v nichž byly využity služby Oxford Nanopore nebo PacBio HiFi sekvenování rostlinných genomů poskytnuté přímo daným dodavatelem, a to v průběhu posledních tří let.
Tento požadavek považujeme za nepřiměřený, diskriminační, v rozporu se základními zásady zadávacího řízení dle § 6 zákona č. 134/2016 Sb., a to z následujících důvodů:
1. Dodavatel nemá kontrolu nad tím, zda zákazník data publikuje, v jakém časopise a s jakým impakt faktorem. Neexistuje žádná povinnost zákazníka informovat poskytovatele služby o tom, že data byla publikována, a poskytovatel zpravidla nemá ani smluvní ani faktický vliv na publikační strategii třetí strany.
2. Požadavek nesouvisí přímo s kvalitou ani způsobilostí uchazeče. Zákon č. 134/2016 Sb. předpokládá, že technická kvalifikace má být prokazována činností uchazeče, nikoliv výsledkem akademické činnosti nezávislého zákazníka. Vědecké publikace, které vznikají z dat získaných službou, nejsou přímým důkazem o kvalitě technického výkonu, ale spíše výsledkem samostatné odborné činnosti příjemce služby. I když se jedná o zakázku malého rozsahu zadávanou mimo zákon domníváme se, že smysl technické kvalifikace je stále stejný a tedy lze jeho výklad použití analogicky i v rámci veřejné zakázky malého rozsahu.
3. Požadavek je v rozporu se zásadou rovného zacházení podle § 6 ZZVZ.
Zvýhodňuje subjekty, které působí v akademickém prostředí nebo mají úzké vazby na publikačně aktivní zákazníky, zatímco diskriminuje komerční poskytovatele sekvenačních služeb, jejichž zákazníci často data publikují jiným způsobem, v interním výzkumu nebo je nepublikují vůbec. Rovněž není zřejmé, proč je tento požadavek aplikován pouze na platformy PacBio a Oxford Nanopore, zatímco u jiných typů NGS technologií, které jsou rovněž předmětem plnění, obdobný požadavek uveden není. Takto odlišný přístup k jednotlivým technologickým variantám je rovněž v rozporu s § 6 ZZVZ.
S ohledem na výše uvedené navrhujeme úpravu daného kvalifikačního požadavku tak, aby byl v souladu se zásadami přiměřenosti, zákazu diskriminace a rovného zacházení. Navrhujeme například doložit referenční zakázku nebo vyžádat předvedení předmětu plnění na testovacím vzorku s jasně danými požadavky na kvalitu výstupu dle technické specifikace.
Žádáme Vás tímto o přehodnocení předmětného požadavku.
Děkujeme za odpověď.
Answer No. 1:
The requirement to submit three scientific publications (DOI) with an impact factor above 5, in which data from Oxford Nanopore or PacBio HiFi sequencing provided by the tenderer were used within the last three years, is considered by the contracting authority to be proportionate, non-discriminatory, and consistent with the purpose of verifying the supplier's technical qualification.
This requirement reflects the nature of the contract – sequencing of complex plant genomes using long-read technologies – where the quality and reliability of the delivered data are crucial for subsequent scientific use. Inclusion of the sequencing data in peer-reviewed scientific publications is an objective and verifiable proof that the supplier is capable of repeatedly delivering services at a standard required for high-level research.
The contracting authority acknowledges that suppliers do not have direct control over the publication strategy of their customers. However, it maintains that only suppliers whose outputs have demonstrably been used in scientific publications can be deemed to have the requisite level of expertise and reliability.
While it is correct that the supplier does not have direct control over how and where the sequencing data is ultimately published, it is reasonable to assume that high-quality service providers build a reputation among academic institutions. Their services are more likely to be used in projects that lead to high-impact scientific publications. As such, the requested references serve as an indirect but relevant indicator of the supplier’s technical competence and experience in delivering sequencing data that meets the standards required in advanced research.
This qualification requirement applies exclusively to Oxford Nanopore and PacBio HiFi technologies due to their specific role in the contract and the complexity of data handling associated with them. Therefore, this does not constitute unequal treatment, but rather a justified and proportionate differentiation in qualification criteria.
The contracting authority will therefore retain the requirement without modification.
Regards
Michal Boroš
Public Tenders Manager
|